Tips til at øge din forbrænding

Jeg tænker meget på, hvad jeg selv kan gøre for at øge min forbrænding. Det er med til at øge mit vægttab. Jo højere forbrænding jo flere kalorier bruger jeg og jo mere, taber jeg mig. Her giver jeg dig nogle tips, du selv helt naturligt kan gøre for at øge din forbrænding.

Større muskler

Hvis du træner og øger din muskelmasse, øger du automatisk din forbrænding. Da 1 kg muskler forbrænder omkring 100 kcal i døgnet, forbrænder 1 kg fedt kun 2 kalorier i døgnet, så, jo mere du taber i fedt, og øger din muskelmasse, jo større bliver din forbrænding. Så dyrk styrketræning.

Dyrk konditionstræning

Når du dyrker konditionstræning, forbrænder du selvfølgelig kcal, men der er også en efter forbrænding. Det er, der hvor din krop bruger energi på at opbygge musklerne igen efter træning. Så du får faktisk ekstra forbrænding, når du træner. 

Spis, men spis smart

Nogle har den forestilling om, at når man skal tabe, så holder de op med at spise. Men det er helt forkert. Hvis du stopper med at spise, tror din krop, at der er hungersnød, og så sætter den forbrændingen ned og holder på sine ressourcer, altså fedtet. . Når pausen mellem måltiderne bliver for lange, falder stofskiftet nemlig, fordi kroppen sparer på energien. Så jo oftere du spiser, jo mere øger du din forbrænding. Det skal selvfølgelig være sunde måltider. Dvs. magert kød, grøntsager. Så, små hyppige måltider øger din forbrænding.

Få en god nattesøvn

Få sover minimum 7 timer om natten. Din krop bruger energi ,til at bygge muskler når du sover. Koppens væksthormon stiger om natten, så det er vigtig, at du sover godt og er udhvilet. Hvis du ikke får søvn nok, bliver der rod i dine hormoner, som styrer din appetit. Under stress danner kroppen hormonet kortisol, der sløver stofskiftet, øger appetitten og øger fedtophobningen. Så når du er træt, tror kroppen, at den mangler energi, og du bliver sulten. Du begynder at spise mere, og så tager du på. Så få en god nats søvn.

Protein

Protein hjælper dig med at opbygge, muskler efter du har trænet, så spis protein. Det er byggesten til dine muskler. Og jo større muskler jo højere forbrænding. Gode proteiner er: Fjerkræ og andet magert kød, fisk og skaldyr, nødder, særligt mandler, bælgfrugter, bønner, mejeriprodukter, særligt skyr, æg.

Grøn te

Grøn te indeholder stoffet ECGC, som øger kroppens forbrænding. Drik gerne et par kopper hver dag. Brug chili, ingefær, sennep og sort peber i maden.

Stærke krydderier

Stærke krydderier øger din forbrænding. Chili dæmper også appetitten. Brug chili, ingefær, sennep og sort peber i maden.

Vand

Det hjælper på alle dine processer i kroppen og hjælper på fordøjelsen. Væske fremmer fordøjelsen. Din fordøjelse fungerer bedre, når du får nok vand. En god fordøjelse betyder rigtig meget for din fedtforbrænding. Der er nemlig en tendens til, at vægttabet går i stå, når fordøjelsen går i stå.